صادرات نزدیک-به-میلیون-دالر-میوه-خشک

مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گویند که درسال ۲۰۲۳ افغانستان به ارزش ۱۶۳ میلیون دالر، میوه تازه و نزدیک به ۵۰۰ میلیون دالرمیوه‌خشک صادرات داشته است.

به گزارش افغان نیوز؛ محمد یونس مومند، معاون نخست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری کشور امروز ( دوشنبه، ۱۱ جدی) در نشستی به منظوراستقبال از فیصله اخیر حکومت در مورد پرداخت قروض پروژه‌های تطبیق شده در گذشته و تضمینات شرکت‌های قراردادی گفت که این فیصله حکومت گامی بسوی رشد و انکشاف اقتصادی، حمایت از سکتور خصوصی، تطبیق پروژه‌های عام المنفعه و شغل‌زایی برای شهروندان کشور است.

آقای مومند افزود که پول‌های تاجران و شرکت‌های قرار دادی بطور تخمینی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دالر می‌باشد که بر اساس فرمان رهبری ا.ا باید با یک روش مشخص از سوی وزارت مالیه پرداخت شود.

او از مقام‌های حکومت سرپرست خواست که پول‌های تاجران و سرمایه‌گذاران را طبق فرمان رهبری ا.ا پردخت نماید.

احمد ولی حقمل، سخنگوی وزارت مالیه در این زمینه به رسانه‌ها می‌گوید که از ۵۱ شرکت مدعی، ۲۱ شرکت آن تصویب شده که کار بالای پرداخت پولی آن جریان دارد و ۲۵ شرکت متباقی آن در حال بازرسی این وزارت قراردارد و در صورت تصویب، پول‌های آنان نیز پرداخت خواهد شد.

معاون نخست اتاق تجارت و سرمایه در این نشست در مورد توقف بیش از ۵۰۰ کانتینر اموال تجارتی تاجران افغان در بندر کراچی، می‌گوید که پاکستان بر خلاف قوانین بین‌المللی ترانزیت و قرارداد (اپتا) کانتینرهای تاجران افغان را متوقف نموده است.

آقای مومند از مقام‌های حکومت پاکستان خواست تا مطابق به قوانین بین‌المللی ترانزیت با تاجران افغان عمل نماید و به تاجران افغان اجازه بدهند تا اموال شان را به افغانستان انتقال بدهند.

او گفت که در سال ۲۰۲۳ میلادی افغانستان ۳۶۲ هزار تن میوه تازه به ارزش ۱۶۳ میلیون دالر، ۱۵۵ هزار تن میوه خشک به ارزش ۴۷۵ میلیون دالر و ۶۰۰ صدو ۵۰ هزار تن سبزیجات به ارزش ۱۴۳ میلیون دالر صادرات داشته است.

در همین رابطه مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گویند که افزایش صادرات کشور زمینه خوبی برای توسعه تجارت با کشورهای منطقه و جهان است.

 

 

صادرات نزدیک به 500 میلیون دالر میوه خشک

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد